فریت بار
تعداد بازدید: 106
زبان : فارسی

فریت بار چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ درج خبر : 1402/11/15

فریت بار Freight به معنی جا به جا کردن بار از کشوری به کشور دیگر است.

حمل و نقل زمینی مواد نفتی و پتروشیمی مقوله ایی جدا از فریت بار است. بعبارتی فریت بار یکی از روش‌های حمل و نقل کالاست. فریت بار به معنی جا به جا کردن بار از کشوری به کشور دیگر است.برای فریت کردن بار صاحب کالا باید بار و مدارک لازم خود را به شرکت‌های حمل و نقل تحویل بدهد و بعد در کشور مقصد به دست گیرنده برسد.فریت بارها معمولا به صورت زمینی،هوایی،دریایی قابل اجرا است.

اگر بخواهیم در مورد کاربرد فریت بار صحبت کنیم باید بگوییم که از آن برای بیشتر کالاها مانند: کالاهای تجاری،کالاهای صنعتی،کالاهای کشاورزی،کالاهای ترافیکی و کالاهای شخصی می توان استفاده کرد.در ادامه مقاله بیشتر در مورد فریت بار صحبت خواهیم کرد.

 

تعریف فریت بار

کلمه فریت Freight که به معنی حمل و نقل بار است همانطور که در بالا گفتیم انتقال کالا و یا بار از نقطه ای به نقطه دیگر را فریت بار می‌گویند.به طور مثال ممکن است برخی از افراد برای مدت طولانی بخواهند مهاجرت کنند و وسایل منزل را با خود ببرند؛ بهترین روش فریت کردن بار می‌باشد که شما می‌توانید بدون نگرانی و استرس وسایلتون در کشور مبدا به گمرک تحویل بدهید و بعد در کشور مقصد تحویل بگیرید.

بسته بندی بارها از قسمت های مهم است که توسط شرکت‌های ‌حمل و نقل معمولا انجام می‌شود به این صورت که مثلا اگر وسایل شما شکستنی باشد آن را داخل جعبه های چوبی می‌گذارند و به دقت بسته بندی می‌کنند تا آسیب نبیند.

 

مراحل فریت بار

برای رسیدن کالا به کشور مقصد از طریق فریت کردن بار باید مراحل آن به خوبی طی شود تا بهترین شکل منتقل شود، برخی از مراحل مهم فریت بار شامل:

مرحله اول باید به بخش فرودگاه بروید مدارک لازم مانند(اظهار نامه گمرکی،بارنامه،فاکتور فروش،کارت شناسایی صاحب کالا) را ارائه دهید و بعد جواز فریت بار  را دریافت کنید.

مرحله دوم بسته بندی کالا می باشد که در قسمت بالا ذکر کردیم؛ بهتر است قبل از بسته بندی وسایل برای محافظت آن‌ها را در یک نایلون حباب دار بگذارید.

مرحله سوم کارشناسان گمرک کالا شما را بررسی سپس در اظهار نامه ثبت می‌کنند و طبق ارزش،نوع کالا،مالیات محاسبه می‌شود.

مرحله چهارم بعد از گرفتن برگ سبز از گمرک باید به شرکت‌ های حمل و نقل مراجعه کنید و بارنامه را بگیرید.

مرحله پنجم پس از انجام مراحل فوق شما باید تگ بار برای شناسایی کالا را دریافت کنید.

 

مزایای فریت بار

فریت کردن بار به دلیل مزایای خوبی که دارد بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است اما برخی از مهم ترین مزیت های آن شامل:

1-هزینه فریت بار به نسبت هزینه‌های مسافری کمتر است به طور مثال اگر شما در زمان پرواز اضافه بار داشته باشید به ازای هر کیلو جریمه می‌شوید ولی با فریت بار با هزینه مقرون و به صرفه ای کالای شما جابه‌جا می‌شود.

2-فریت بار به دلیل اینکه تحت نظارت گمرک می باشد بار شما با امنیت و ایمنی خوبی به مقصد می رسد.

3-زمانی که شما به یک کشور دیگر می خواهید سفر کنید و نیاز به ارسال بار دارید برای صرفه جویی در هزینه می توانید از  شرکت‌های حمل و نقل با خطوط هوایی مختلف کمک بگیرید.

4-با فریت کردن بار شما می توانید وسایل سنگین و با ارزش هم منتقل کنید.

 

مزایای فریت بار

بسته مناسب برای فریت کردن بار

 

 

هزینه ارسال بار به خارج از کشور

همانطور که در بالا اشاره کردیم هزینه فریت بار به عوامل مختلفی مانند:مسافت،وزن،نوع بار بستگی دارد ،که به صورت کیلوگرم محاسبه می شود.به طور مثال اگر شما 100 کیلوگرم بار دارید و می‌خواهید آن را به مقصد کشور کانادا ارسال کنید باید معادل 100 کیلو هزینه آن را پرداخت کنید البته در نظر داشته باشید که نرخ فریت بار بستگی به شرکت‌های حمل و نقل دارد.

معمولا شرکت‌های حمل و نقل هزینه فریت کردن بار را که شامل بسته بندی،هزینه گمرک،هزینه بیمه و هزینه تخلیه بار را از شما دریافت می کنند.برخی از شرکت‌ها با توجه به وزن کالا برای تعیین هزینه بار نرخ ها را به صورت زیر محاسبه می‌کنند.

وزن تا 45 کیلو گرم

وزن 45 تا 100 کیلوگرم

وزن 100 تا 300 کلیوگرم

وزن بالای 300 کیلو‌گرم

 

بارهای ممنوعه در فریت بار

قبل از فریت کردن بار شما باید بدانید که چه وسایلی را می توانید ارسال کنید و چه بارهایی فریت بار آن غیرمجاز می‌باشد در این قسمت چند مورد آن را  ذکر می‌کنیم:

1-سلاح گرم و مهمات

2-مواد منفجره شیمیایی خطرناک

3-حیوانات زنده

4-اشیاء و عتیقه قیمتی

5-مواد غذایی فاسد شدنی

6-گیاهان و محصولات کشاورزی

7-مواد مخدر و داروهای روان گردان

8-لوازم آرایشی و بهداشتی که ممکن است موجب آتش سوزی شود مثل:ادکلن،شامپو،نرم کننده مو

9-انواع و اقسام ارزهای خارجی بیشتر از حدی که برای شما مشخص شده مجاز نمی‌باشد.

10-سرکه و انواع اقسام ترشیجات و مواد غذایی

11-مجلات و محتویات غیراخلاقی

علاوه بر موارد ذکر شده حمل و نقل کالاهای زیر توصیه نمی‌شود:

کالاهای شکننده حساس

کالاهای حجیم و سنگین

اسناد و مدارک مهم

در نظر داشته باشید که اگر نیاز به حمل این کالاها داشتید از شرکت‌های‌ حمل و نقل معتبر و باتجربه استفاده کنید.

 

لوازم مجاز برای فریت بار

شما با بارهایی که غیر مجاز هستند در فریت بار آشنا شدین در این قسمت کالاهایی که مجاز هستند را شرح می دهیم:

کیف‌دستی ،کیف‌ لپ تاپ،انواع دستگاه‌های الکترونیکی لپ تاپ،تبلت یا دوربین عکاسی از لوازمی هستند که به راحتی توسط فریت بار حمل می‌شوند.

اسباب بازی هایی که سایز بزرگ ندارند معمولا برای فریت کردن بار مجاز می‌‍باشند.

لوازم های مربوط کمک های اولیه و پزشکی و یا داروهای مجاز فریت بار آن مشکلی ندارد.

لباس های شخصی مثل کت و شلوار و.... فریت بار می‌شود.

 

نکاتی که در زمان فریت بار باید به آن توجه کنیم:

توجه به این نکات می تواند به شما کمک کند که فرآیند فریت بار را به بهترین شکل و بدون هزینه اضافی و مشکلی انجام دهید:

1-همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم شما برای انتقال بار لازم نیست از یک هواپیما مشخصی استفاده کنید بلکه می‌توانید از شرکت های حمل نقل برای این کار استفاده کنید.

2-شرکتی که برای فریت کردن بار انتخاب می‌کنید باید دارای مجوز باشند و در فرودگاه یک مکان مشخصی جهت تحویل و دریافت بار داشته باشند.

3-در زمان تحویل دقت داشته باشید که کالا را فقط به افراد مسئول تحویل دهید.

4-توجه داشته باشید که هزینه پرداختی برای فریت بار مخصوص بارنامه است که باید به شرکتی که کالای شما را می خواهد ارسال کند پرداخت کنید گمرک ایران هزینه از شما دریافت نخواهد کرد.

5-باتوجه به رقابت زیاد شرکت‌های هواپیمایی برای فریت کردن بار از چند جا قیمت بگیرید و مناسب ترین شرکت را انتخاب کنید.

6-قبل از فریت کردن بار لیست کالاهای ممنوعه را حتما بررسی کنید.

7-در صورتی که شما کالای ممنوع و یا محدود را حمل کنید دچار جریمه و یا حتی پیگرد قانونی می‌شوید.

 

فریت بار

 فریت بار 

 

 

بارنامه فریت بار

 بارنامه الکترونیکی فریت بار که یک سندی برای حمل‌ونقل بار از طریق خطوط هوایی صادر می‌شود شامل اطلاعاتی چون: نام و نام خانوادگی مسافر،شماره تماس،نوع بار،وزن،حجم،تعداد بسته ها،اطلاعات مربوط به مبدا و مقصد،تاریخ پرواز،شماره پرواز،هزینه حمل ونقل و سایر هزینه های اضافی می باشد.

در واقع بارنامه یک قراردادی بین مسافر و شرکت های هواپیمایی است که شرایط و ظوابط حمل و نقل بار مشخص می کند همچنین بارنامه برای ردیابی و پیگیری بار مورد استفاده قرار می گیرد.برای گرفتن بارنامه شما باید به شرکت های فریت بار مراجعه کنید و بعد از پر  کردن فرم در خواست اطلاعات مدارکتان را که شامل:بلیط هواپیما،پاسپورت و کارت شناسایی را ارائه دهید و سپس هزینه فریت کردن بار را پرداخت کنید.

 

بیمه فریت بار به چه صورت است؟

طبق قراردادی که بین فرستنده و شرکت‌های حمل و نقل وجود دارد در طول پروسه فریت بار کالا بیمه می‌شود و در صورت مفقود،آسیب دیدن یا از بین رفتن بار شرکت موظف به پرداخت خسارت می‌باشد.معمولا به اندازه ارزش کالا مبلغ بیمه نامه تعیین می شود؛ شاید بیمه نامه در خصوص ارزش بار شرایط خاصی را برای بارگیری و یا تخلیه آن در نظر بگیرد.

در صورت خسارت گیرنده کالا فورا در مقصد باید آن را چک کند و در صورت آسیب دیدگی باید از آن فیلم و عکس تهیه کند و بعد فرستنده بار باید فرم خسارت را پر کند و ادعای خود را ثابت کند.پس از تایید آسیب، شرکت‌های حمل و نقل به ازای هر کیلو‌گرم بار 20 دلار باید به فرستنده پرداخت کنند.

در نظر داشته باشید که اگر بسته بندی توسط شما انجام شده باشد ممکن است شرکت‌ها برای پرداخت نکردن خسارت دلیل آن را ن آن  عدم بسته بندی اصولی ذکر کنند و از پرداخت جریمه طفره روند.همچنین اگر در فرودگاه مقصد بدون چک کردن مدارک تحویل بار سالم را امضا کنید و بعد متوجه شوید که کالا دچار آسیب شده ممکن است شرکت‌های حمل و نقلی ادعای شما را رد کنند.به همین دلیل بهتر از قبل از امضا تحویل بار کالا را باز کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

در نهایت بیمه فریت کردن بار بسیار مهم است زیرا به صاحب کالا این امکان را می‌دهد که ریسک کمتری برای ارسال کالا داشته باشد و در صورت بروز هرگونه حادثه ای خسارت توسط شرکت فریت بار جبران شود.به همین دلیل بیمه فریت بار در صنعت حمل و نقل بین المللی بسیار مورد توجه است.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.