ترانزیت بین المللی چیست
تعداد بازدید: 94
زبان : فارسی

ترانزیت بین المللی چیست؟

تاریخ درج خبر : 1402/11/4

زمانی که یک کالا،مسافر یا وسیله نقلیه از یک کشور به کشور دیگر بدون ورود به کشور میانی عبور می‌کند به آن ترانزیت بین المللی یا ترانزیت خارجی می‌گویند.

زمانی که یک کالا، مسافر یا وسیله نقلیه از یک کشور به کشور دیگر بدون ورود به کشور میانی عبور می‌کند به آن ترانزیت بین المللی یا ترانزیت خارجی می‌گویند.در تجارت بین المللی ترانزیت باربری بسیار اهمیت دارد‌؛ زیرا بازرگانان می‌توانند کالاهای خود را از طریق کشورهای مختلف به راحتی جا به جاکنند.

در واقع ترانزیت کالا که به معنی صادرات و واردات و همچنین ترخیص کالا از گمرک می‌باشد؛ که به صورت یک فرایند کالا در گمرک بررسی می شود و بعد عوارض آن پرداخت، به کشور دیگر منتقل می‌شود.ما در این مقاله در مورد انواع ترانزیت های بین المللی صحبت خواهیم کرد.

 

انواع ترانزیت خارجی

در قسمت بالا معنی ترانزیت خارجی را برای شما شرح دادیم و گفتیم که ترانزیت بین المللی هدفش رساند کالا و یا مسافر به مقصد نهایی است حتی اگر برنامه شامل عبور از چندین کشور باشد.در این قسمت انواع ترانزیت های خارجی برای شما شرح می دهیم.

 

ترانزیت هوایی

ترانزیت هوایی یکی از متداول ترین روش های ترانزیت کالا و یا ترانزیت باربری است زیرا این امکان را دارد که با سرعت بالا کالا و یا مسافر را جابه جا کند.در این روش در کوتاه ترین زمان کالا به مقصد می‌رسد و اگر هم کالا وزن مشخص و خوبی داشته باشد برای اینکه سریع به مقصد برسد ترانزیت هوایی بهترین گزینه می‌باشد.

برای انجام ترانزیت هوایی چهار مورد از قوانین و مقررات بسیار مهم است که باید رعایت شود:

1-کالا باید دارای مجوز باشد.

2-گمرک بر کالا نظارت داشته باشد.

3-در مدت زمان مشخصی کالا از کشور واسط عبور کند.

4-در ترانزیت بین المللی کالا باید سالم بماند.

از دیگر مواردی که در مورد ترازیت هوایی باید بدانید این است که این نوع ترازیت خارجی هزینه زیادی برای حمل و نقل دارد، به همین علت بیشتر برای کالاهای با ارزش و یا کالاهایی که سریع باید به مقصد برسند استفاده می‌شود.

 

رسیدن کالا در کوتاه ترین زمان با ترانزیت هوایی

 

 

ترانزیت دریایی

ترانزیت دریایی که به معنای حمل و نقل بارها و ترانزیت کالاها از طریق دریا به سمت کشور موردنظر می‌باشد؛ از روش‌های کار آمد و پایدار ترانزیت دریایی است.در این نوع ترانزیت بین المللی ابتدا کالاها با استفاده از کشتی‌ها بارگیری می‌شوند و بعد از چند روز و یا حتی چند هفته بار توسط کشتی به مقصد می‌رسد.

ترانزیت دریایی به دلیل هزینه کم آن مورد توجه برخی از بازرگانان که کار ترانزیت باربری را انجام می‌دهند قرار گرفته است.این ترانزیت خارجی تا رسیدن به کشور مقصد از بنادر مختلفی عبور می‌کند و در صنایع مختلفی مثل:صنایع نفت و گاز،صنایع فولاد و خودرو سازی استفاده می‌شود.

 

ترانزیت زمینی

ترانزیت زمینی تقریبا مانند حمل و نقل زمینی مواد نفتی است که در آن افراد یا ترانزیت کالا از طریق میسرهای زمینی به کشورهای دیگر ارسال می‌کنند.فرایند ارسال از جاده‌ها،راه آهن‌ها،تونل‌ها و...... انجام می‌شود. برای این نوع ترانزیت خارجی باید یکسری مجوزها از  مقامات مربوطه گرفته شود.از مسائلی که مورد توجه مقامات قرار می‌گیرد: مالی، گمرکی، امنیتی و ترافیکی می‌باشد.

مقررات گمرکی برای ترانزیت باربری از نوع زمینی دارای الزاماتی برای واردات صادرات می‌باشد به طور مثال پرداخت‌های مالی مربوط به گمرک و یا محدودیت‌هایی که برای واردات یا صادرات برخی از کالاها وجود دارد باید مورد بررسی قرار گیرد.همچنین از نظر امنیتی هم باید مراکز ورود و خروج بار کنترل شود؛ در کل ترانزیت زمینی نیازمند هماهنگی بین کشورها است تا کالا بدون مشکل به مقصد برسد.

 

 

چه مدارکی برای ترانزیت بین المللی لازم است؟

برای انجام ترانزیت خارجی مقامات گمرکی و نظامی مدارکی را جهت بررسی دریافت خواهند کرد.مدارک موردنیاز باتوجه به نوع حمل نقل(زمینی،دریایی و هوایی) نوع کالا یا افراد متفاوت است.در ادامه برخی از مدارک رایج برای ترانزیت بین المللی را شرح می دهیم که شامل:

1-به همراه داشتن فاکتور خرید کالا که نشان دهنده ارزش و سایر اطلاعات آن می‌باشد.

2-داشتن بارنامه الکترونیکی که در آن نوع،حجم و وزن کالا مشخص باشد.

3-لیست عدل بندی که نشان دهنده تعداد کالا و نوع کالا، در ترانزیت باربری ضروری است.

4-معرفی نامه‌های که شرکت حمل و نقل به صاحب کالا می دهد به گمرک ارائه داده شود.

5-زمان انجام ترانزیت کالا در صورت بروز مشکل اگر امکان ادامه سفر نباشد صاحب کالا باید تعهدنامه یا ضمانت‌نامه جهت بازگشت کالا بدهد.

6-در صورتی که شخص سومی بخواهد به نمایندگی صاحب کالا کارهای تشریفات گمرک را انجام دهد باید وکالت‌نامه داشته باشد.

7- تصویر کارت بازرگانی که صلاحیت صاحب کالا برای انجام صادرات را نشان می‌دهد از دیگر موارد است که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

8- مجوز ورود جهت ترانزیت کالا که توسط گمرک کشور مقصد انجام می‌شود.

9- مجوز بانک برای ترانزیت خارجی ضروری است؛ زیرا این مجوز به معنی تامین مالی کالا می‌باشد.

10-در صورت انجام ترانزیت زمینی مدارک لازم CHR که شامل: راهنمای جاده ای و گذرنامه الزامی است.

 

مدارک لازم جهت ترانزیت خارجی

 

هزینه باربری بین المللی

شاید یکی از عوامل مهم در ترانزیت بین المللی هزینه‌های حمل ونقل کالاها باشد.این مخارج ها معمولا باتوجه به هزینه گمرک،حمل و نقل،بیمه،مالیات،هزینه بارگیری،تخلیه کالا،نگه‌داری بار  و سایر هزینه های دیگر محاسبه می شود.

همچنین از عوامل تاثیر گذار دیگر در هزینه‌های ترانزیت خارجی می‌تواند نحوه حمل و نقل آن از طریق دریا،هوا،زمینی باشد؛به طور مثال هزینه حمل و نقل دریایی کمتر می‌باشد اما زمان آن بیشتر است در صورتی که حمل ونقل هوایی زمان کمتری می‌برد ولی هزینه آن بیشتر می‌باشد.

با توجه به این نکته که هزینه باربری بین المللی از عوامل مهم در تجارت جهانی است و نقش مهمی در سودآوری تجارت جهانی دارند در زمان ترانزیت کالا بازرگانان باید به دقت این هزینه ها را بررسی کنند و شرکتی را برای ترانزیت باربری انتخاب کنند که از همه نظر صلاحیت را داشته باشد.

 

ویژگی شرکت های ترانزیت بین المللی

شرکت‌های ترانزیت بین المللی نقش بسیار مهمی در ترانزیت کالا دارند که برای انتخاب یک شرکت مناسب باید به ویژگی‌های مثبت آن توجه کنید که برخی از این موارد شامل:

1-اولین مورد که باید به آن توجه کنید این است که شرکت موردنظر شما تجربه کافی در زمینه ترانزیت خارجی را داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل به شما خدمات ارائه دهد.

2-دارا بودن یک شبکه گسترده از نمایندگی‌ها و همکاران در سراسر جهان از مزایای یک شرکت‌های حمل و نقل بین المللی می‌باشد.

3- شرکت ترانزیت‌های بین المللی باید پاسخگو نیاز مشتریان در زمینه تسهیلات حمل و نقلی زمینی،دریایی و هوایی باشد و بتواند کل زنجیره تامین را مدیریت کند.

4-استفاده از نرم افزارهای مناسب جهت پیگیری کالا و اطلاع رسانی به مشتریان و همچنین داشتن دانش کافی در زمینه قوانین و مقررات گمرک نشان دهنده کارایی خوب یک شرکت بین المللی در زمینه حمل و نقل است.

5-پاسخگویی به موقع به مشتریان و رضایت مشتری‌های قدیمی که باعث اعتبار یک شرکت می‌شود از جمله عواملی است که باید به آن توجه کنید.

 

راننده ترانزیت بین المللی

مسئولیت حمل و نقل کالا در کشورهای مختلف بر عهده راننده ترانزیت است این رانندگان ترانزیت باید ویژگی و روحیه این کار را داشته باشند که شامل:

  • گواهی نامه بین المللی
  • تجربه کافی در رانندگی بین المللی با ماشین‌های سنگین
  • آشنایی با قوانین و مقررات بین المللی
  • تسلط به زبان خارجی به علاوه زبان رایج کشور مقصد
  • راننده ترانزیت خارجی باید مسئولیت‌پذیر باشد.

 

همچنین رانندگان ترانزیت باربری علاوه بر این ویژگی ها وظایفی دارند که تا زمان تحویل باید به خوبی انجام شود این وظایف شامل:

  • از مبدا تا مقصد حمل و نقل کالا بر عهده رانندگان است.
  • راننده ترانزیت خارجی نباید از قوانین سرپیچی کند،رعایت قوانین مقررات از وظایف دیگر آن‌ها می‌باشد.
  • تخلیه و بارگیری کالا
  • مدارک و اطلاعات مربوط به حمل ونقل به گمرک ارائه داده شود.
  • در طول مسیر از سلامتی کالا و خودرو اطمینان پیدا کند.

 

در کل رانندگان ترانزیت بین المللی درآمد نسبتا خوبی دارند که این درآمد به عواملی چون:نوع کالا،شرکت حمل ونقل،مسافت سفر  بستگی دارد.معمولا شرکت های حمل ونقل به دنبال رانندگانی هستند که در این زمینه مهارت کافی را داشته باشند البته قبل از سپردن کار دوره هایی برای آن ها برگزار می‌کنند.

 

راننده ترانزیت بین المللی

 

نتیجه گیری

ترانزیت بین المللی،به معنی عبور یک کالا یا مسافر از یک کشور به کشور دیگر است که در عرصه تجارت به دلیل حمل راحت کالا بسیار مورد توجه بازرگانان قرار گرفته.در واقع در ترانزیت خارجی کالا در کوتاه ترین زمان به مقصد می‌رسد.برای ارسال بار به کشور مقصد شما می‌توانید از طریق ترانزیت هوایی،ترانزیت دریایی و ترانزیت زمینی اقدام کنید که هر کدام از این وسایل حمل و نقل شرایط مخصوص به خود را دارد به طور مثال اگر بخواهید کالا زودتر به مقصد برسد باید از ترانزیت هوایی استفاده کنید و یا اگر بخواهید کالا سنگینی را انتقال دهید ترانزیت دریایی گزینه مناسب است.

مدارک لازم برای ترانزیت باربری که در زمان تحویل بار به گمرک باید ارائه بدهید شامل:فاکتور خرید کالا،بارنامه،لیست عدل بندی،معرفی نامه،تعهدنامه یا ضمانت‌نامه،تصویر کارت بازرگانی،وکالت‌نامه،مجوز ورود،مجوز بانک و گذرنامه هست که توسط گمرک بررسی می‌شود.

 برای بررسی هزینه های ترانزیت باربری شما باید عواملی چون:حمل ونقل،بیمه،مالیات،مبلغ بارگیری،تخلیه کالا،نگه‌داری و سایر هزینه‌های جزئی دیگر را مورد توجه قرار دهید.همچنین جهت انتخاب یک شرکت مناسب برای حمل و نقل علاوه بر هزینه‌ها تخصص و اعتبار یک شرکت از عوامل مناسب جهت انتخاب یک شرکت است.

مسئولیت حمل ونقل کالا در کشورهای مختلف بر عهده راننده ترانزیت خارجی است که داشتن گواهی نامه،تجربه،تسلط زبان خارجی،آشنایی با قوانین مقررات کشور مقصد و مسئولیت پذیری ویژگی هایی است که باید رانندگان این حرفه داشته باشند.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.