تعداد بازدید: 179
زبان : فارسی

آینده حمل و نقل در جهان چگونه خواهد بود؟

تاریخ درج خبر : 1402/12/10

آینده حمل و نقل در جهان تحولاتی خواهد داشت؛ که این تغییرات موجب ظهور فناوری‎های جدید، مدل کسب و کار و فرصت های اقتصادی جدید است. 

جعمیت جهان روز به روز در حال بیشتر شدن است؛ نتیجه افزایش جمعیت رفت و آمدهای زیاد، ترافیک سنگین می‌باشد. به همین دلیل اقتصاد کشور به دلیل ناکار آمد بودن سیستم حمل و نقلی دچار هزینه های هنگفتی شده است. اگر ما پیشرفت خوبی در تکنولوژی داشته باشیم آینده حمل و نقل خوبی خواهیم داشت؛ زیرا هم موجب تغییرات در وسایل نقلیه،هم باعث کم تر شدن آلودگی هوا می‌شود.

آینده حمل و نقل در جهان تحولاتی خواهد داشت؛ که این تغییرات موجب ظهور فناوری‎های جدید، مدل کسب و کار و فرصت های اقتصادی جدید می‎باشد. با این حال در صورت وجود چالش در این راه با برنامه ریزی و رسیدگی می توانیم سرمایه گذاری درستی داشته بشیم و به خوبی از آن بهره مند شویم. ما در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد آینده حمل و نقل صحبت کنیم.

روش های حمل و نقل در آینده

آینده حمل و نقل در حال تغییر و روز به روز پیشرفته تر خواهد شد.این تغییرات با توجه به اینترنت و هوش مصنوعی ممکنه به شکل خودروهای بدون‌سرنشین،هواپیما بدون‌سرنشین و.... در جهان حضور پیدا کند. در زیر به برخی از روش‌های حمل و نقل اشاره خواهیم کرد.

 حمل و نقل زمینی مواد پتروشیمی

خودروهای بدون‌سرنشین

خودروهای بدون سرنشین که از اسم آن هم مشخصه بدون دخالت انسان به حرکت در می‌آیند در واقع این خودروها امنیت بالای داشته و امکان شناسایی محیط اطراف را خواهد داشت. سنسورهای مختلف، دوربین‌ها، رادارها و هوش مصنوعی که در این خودروها به کار برده می‌شود؛ باعث شناخت راحت‌تر محیط اطراف خواهد بود. پیشنهاد مسیرهای مناسب، جهت یابی، همچنین تشخیص موانع توسط سیستم‎های کنترل خودروهای بدون سرنشین انجام خواهد شد.

انتقادهای زیادی در خصوص خودروهای بدون راننده وجود دارد که طی چند سال اخیر با تحقیقات و آزمایشات رفع خواهد شد.به طور مثال ممکنه در زمان بارندگی و یا برف سنسورهای ماشین به دلیل اینکه نمی تواند محیط اطراف را تشخیص دهد دچار مشکل شود.

هواپیمای بدون سرنشین

هواپیمای بدون سرنشین به این صورت کار می‌کند که ابتدا موتور روشن می‌شود و بعد از چرخیدن ملخ‌ها هواپیما به بالا می‌رود در این قسمت هواپیما به دو روش قابل کنترل می‌باشد: از طریق خلبان با استفاده از کنترل از راه دور و یا به صورت خودکار توسط GPS مسیر تعیین شده؛ مقصد در این هواپیماها تنظیم می‌شود،مسیرها توسط دوربین ثبت شده و خلبان از راه دور می‌بیند.

ایده هواپیما بدون سرنشین توسط شرکت‌های بزرگ در حال بررسی است؛که بعد از آن علاوه بر توسعه قوانین و مقررات جدید، تست‌های زیادی هم روی آن انجام می‌شود تا امینت آن بالا برود. آینده حمل و نقل با این هواپیما بسیار روشن هست زیرا با استفاده از عکس برداری می‌توان در زمان تصادف، آتش گرفتگی،نجات افراد از آن کمک گرفت.

ماشین پرنده

ماشین پرنده نوع جدیدی از وسایل نقیله هستند که مثل هوایپما در آسمان پرواز خواهند کرد.این فناوری نوظهر انقلاب عظیمی در آینده حمل و نقل خواهد داشت.ماشین پرنده به این صورت باید باشد که هم در جاده و هم در آسمان حرکت کند.زمان جابه‌جایی این ماشین، همانند هواپیما بلند می‌شود و هنگام رسیدن به مقصد فرود می‌آید.ماشین‌های پرنده باعث کم شدن ترافیک،صرفه جویی در زمان،دسترسی به مناطق دور افتاده،کاهش آلودگی می‌شود.

این خودروها در سال 2030 عرضه خواهد شد؛تا قبل از آن مشکلاتی وجود خواهد داشت که باید رفع شود شامل:داشتن هر دو مهارت پرواز و رانندگی الزامیه،زمان مه آلود و بارانی از خودرو پرنده استفاده نشود،در زمان پرواز در صورت بروز نقص فنی ممکنه ماشین سقوط کند. فرآیند حرکت علاوه بر اینکه باید به صورت کاملا ایمن انجام شود همچنین سازگار با محیط زیست هم باید باشد.

ترن های هوایی

ساخت ترن‌های هوایی به عنوان وسیله نقلیه عمومی در شهر ایده جالبی است که به بهبود ترافیک کمک می کند.این مونوریل ها باید در ارتفاع 70 متر قرار بگیرد و ترن های هوایی با سرعت 225 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.این وسلیه نقلیه باعث می شود که افراد به سرعت بیشتری به مقصد برسند و در طول مسیر از مناظر شهری لذت ببرند.

ایستگاه های مختلفی در تمام نقاط شهر امکان دسترسی به ترن هوایی را برای همه افراد ممکن می‌کند.کار کردن با این ترن های هوایی راحته فقط افراد باید با دقت مقصد خود را از طریق اپلیکیشن انتخاب کنند، منتظر بماند تا به مقصد برسند. برای بهره مند شدن همه کشورها از ترن هوایی به صورت عمومی باید سرمایه گذاری کلانی انجام شود.

اتوبوس خودران

اتوبوس خودران نقش کلیدی برای کیفیت و ارتقای زندگی شهری دارد.حسگرهای این وسیله نقلیه باعث کنترل مسیرهای از پیش تعیین شده می‌شود.اتوبوس‌های خودران دید 360 درجه دارند؛که موجب دقت بالا و واکنش سریع در آب و هوای نامساعد می‌شود.همچنین این اتوبوس با سرعت 50 مایل بر ساعت در مسیر ۲۲.۵ می‌تواند تردد کند.

ظرفیت حمل اتوبوس خودران 36 نفر است که مسافران به راحتی در داخل آن می نشیند،از سفر لذت می‌برند.سیستم اسکنی که در این وسیله نقلیه هست جلوی تصادفات را می‌گیرد و در محیط زیست باعث کاهش گازهای سمی خواهد شد.اتوبوس‌های خودران در برخی از کشورها در حال تست می‌باشد.

هایپرلوپ

ایلان ماسک بنیان گذار اسپیس ایکس و تسلا، برای وسایل نقیله ایده جدیدی ارائه داده که اسم آن هایپرلوپ (Hyperloop) است.این سیستم پیشرفته مسافران را در محفظه لوله‌ای شکل قرار می‌دهد، با سرعت 800 کیلومتر بر ساعت از طریق تونل‌های خاص جابه‌جا می‌کند. نحوه کار کردن این وسلیه نقلیه با فشار هوا از خروجی‌ها بیرون می‌رود سپس حرکت می‌کند.

یکی از مشکلات بزرگی که هایپرلوپ دارد؛ نمی‌تواند از پستی‌ها و یا پیچ‌ها عبور کند؛ فقط توانایی عبور از مسیرهای مستقیم را خواهد داشت. برای بهره برداری این وسلیه نقیله حدود 70 میلیارد باید هزینه شود که اگر این هزینه کاهش یابد امکان اجرا آن در بیشتر کشورها است.

در آینده حمل و نقل دولت ها چه نقشی دارند؟

نقش دولت ها در آینده حمل و نقل به عنوان سرمایه گذار باعث می شود که برخی از وسایل نقلیه که از طریق هوش مصنوعی ساخته شده است؛ مثل:اتوبوس خودران، قطار خودران، ماشین پرنده و....مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد. همچنین دولت‌ها با تعیین سیاست و استراتژی می‌توانند با تشویق افراد، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را گسترش دهند.

تشویق افراد باعث کم شدن ترافیک و بهبود کیفیت زندگی شهروندان می‌شود. در نظر داشته باشید که دولت ها باید حمل و نقل را در شهرها و مناطق کنترل کنند که این شامل: تعیین سرعت حداکثر خودران‌ها،تعداد خودرو های بدون سرنشین خصوصی، تعرفه‌های عمومی برای حمل ونقل عمومی و سایر موارد مرتبط با حمل و نقل‎های جدید خواهد بود. اگر دولت‌ها در سراسر جهان تدابیر مناسبی برای آینده حمل ونقل در نظر بگیرند شاهد رشد جوامع بشری در سراسر دنیا خواهیم شد.

 مقاله پیشنهادی: کاربرد هوش مصنوعی(AI) در صنایع نفت و گاز

تاثیر آینده حمل و نقل بر مشاغل

با ظهور هوش مصنوعی و پیشرفت صنعت حمل و نقل مشاغل مرتبط با آن‌ها هم تغییر می‌کند. مشاغلی که به طور مستقیم با رانندگی مرتبط باشد مثل رانندگی تاکسی،رانندگی اتوبوس و....با خاطر جایگزینی توسط خودران ها مواجهه هستند.در مقابل نیازمند مشاغل جدیدی مثل:مهندسان نرم افزار،متخصصان هوش مصنوعی و... می‌باشد.همچنین مشاغلی که در صنعت حمل و نقل باقی می مانند باید به مهارت های هوش مصنوعی و رباتیک تسلط داشته باشند.

زمانی که وسایل نقیله پیشرفت کند شاید افراد ترجیح بدهند که در مناطقی زندگی کنند که دسترسی راحت تری به این امکانات داشته باشند به همین دلیل باعث تغییر در تراکم جمعیت و نواحی شهرهای می‌شود.در واقع تغییرات در حمل و نقل عمومی از نظر اقتصادی تاثیر زیادی دارد؛ زیرا تقاضای افراد برای استفاده از این خدمات بیشتر شده و در نتیجه مشاغل مرتبط با این حمل و نقل‌ها ایجاد خواهد شد.

حمل و نقل در آینده چه تاثیری بر محیط زیست خواهد داشت؟

حمل و نقل در آینده قطعا تاثیر زیادی بر محیط زیست خواهد داشت. وسایل نقلیه که در آینده ساخته می شود قابلیت کاهش وابستگی به سوخت فسیلی،انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا را دارند؛ همچنین این سیستم باعث کمتر شدن ترافیک و حفظ منابع طبیعی خواهد شد.

چه چالش هایی پیش رو آینده حمل و نقل است؟

در آینده حمل و نقل با چالش های فراوانی روبه‌رو خواهد بود که باید هم دولت، صنعت و جامعه برای بهبود آن تلاش کنند؛ اما برخی از مهم ترین چالش‌های آن شامل:

  1. مسائل مرتبط به امنیت سایبری و هک شدن وسایل نقلیه خودران
  2. منطبق شدن زیر ساخت‌های موجود با سیستم حمل و نقل
  3. با پیشرفت تکنولوژی قوانین و مقررات مربوط به وسایل نقلیه باید به روز شود.

چگونه از ایمن بدون سیستم حمل و نقل در آینده مطمئن شویم؟

برای اطمینان از ایمن بودن وسایل نقلیه در آینده کشور موردنظر باید اقدامتی را جهت تضمین امنیت انجام داده شود که این اقدامات نظیر: تست دقیق سیستم‌ها،آموزش و آگاهی عمومی، نظارت مستمر و ایجاد قوانین و مقررات سختگیرانه است.

آیا حمل و نقل دریایی و هوایی در آینده تغییر خواهد کرد؟

بله حمل و نقل دریایی و هوایی در آینده تحولاتی خواهد داشت که این تغییرات ممکنه به صورت تغییرات زیست محیطی،پیشرفت فناوری،تغییرات الگوی مصرف جامعه باشد به طور مثال استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و یا کشتی های خودکار و هوشمند .

چه سالی خودروهای بدون سرنشین تولید می‌شود؟

در حال حاضر نمی توان پاسخ قطعی به این سوال داد؛زیرا کارشناسان پیش‌بینی‎های مختلفی در اینباره دارند.عده معتقد هستند که تا سال 2030 خودرو بدون سرنشین تولید می شود،برخی هم تا 2040 آن را پیش‌بینی کرده‌اند.در حال حاضر در سراسر جهان هم شرکت‌های خودروسازی و هم شرکت‌های تکنولوژی در حال کار کردن روی این موضوع هستند.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.